Home » » ليبيا: جنون التعصّب

ليبيا: جنون التعصّب

| ليبيا: جنون التعصّب |
محمد اقميع  |

     »التعصب: جنون كئيب، فـــظ، وهو مــــرض يصيب العقل ويعدي كما يعدي الجدري، وهو داء مقيم يصعب شفاؤه» هكذا وصفه فولتير ، ويضيف بأنه: «لا القوانين ولا الدين تكفي لمكافحة هذا الطاعون الذي يصيب الأنفس. بل أن الدين ينقلب سُمًا ناقعًا في الأدمغة المصابة بالتعصب، عوضاً أن يكون بلسماً لها، والقوانين عاجزة كل العجز إزاء هذا السعار، فالمصابون بداء التعصب لا يفهمون لغتها ولا يدركون مضمونها، وليس من قانون يحكمهم إلا حماسهم واندفاعهم، وكل متعصب مكار لا وجدان له، كما أنه قاتل يغتال عن نية حسنة في سبيل قضية يظنها صالحة».

              لعل كلمات فولتير السابقة تنير جانبًا مهمًا من المسكوت عنه في الأزمة الليبية، بعد أن استشرى في البلاد وباء التعصب وبكل أشكاله، وأصبح يهدد استمرار وجود هذا البلد.

         في ليبيا، مدن وقبائل بأسرها يفتك بها داء التعصب، وتحول الناس إلى حشود بشرية مجنونة تمتلك كل أنواع الأسلحة، فمنذ العام 2011 بدأ التحريض والتحشيد الإعلامي وتحويل تلك المدن والقبائل إلى ميليشيات مدججة بالأسلحة وبكل ما يلزمها من حقد وكراهية وضغينة لكل ما هو خارج عنها أو يختلف معها. 

         وأصبح واجبًا مقدسًا لكل أفراد القبيلة أو المدينة الانخراط ضمن مليشيا القبيلة كل حسب مهمته، ووصلت إلى إغلاق القبيلة أو المدينة مدارسها وجامعاتها وأسواقها؛ لأن حالة الاستنفار والتأهب للحرب في مواسم الغزوات لا تستثني أحداً من أفرادها، وفي نهاية كل حرب يستقبلون جثث أبنائهم بالزغاريد وإطلاق الرصاص، وكأن أولئك الشباب لم يأتوا لهذه الحياة إلا ليكونوا قرابين للمدينة أو (القبيلة الإله)..! وربما هذا يؤكد قول فولتير: «إن المصابين بداء التعصب لا وجدان لهم».

       سنوات وأبشع الجرائم يتم ارتكابها من قبل عصابات لا تخفي انتماءها لمدن وقبائل بعينها، بل وتفاخر بكتابة أسماء مدنها على مدرعاتها ودباباتها، وجرائمها لا تستني أحدًا، من اعتداءات على المؤسسات الخاصة والعامة، وقطع الطرق ونصب نقاط التفتيش، والاعتقال على الهوية وارتكاب جرائم القتل الجماعي وتهجير وغزو المدن والقرى الليبية الأخرى، والاستيلاء على المؤسسات الحيوية ونهب المصارف وإيقاف تصدير النفط، الذي تسبب بالانهيار الاقتصادي للدولة، وكذلك توفير الحماية للعصابات والتنظيمات الإرهابية المتطرفة...،

       كل هذه الجرائم وأكثر لا زالت تحدث، وبلا رادع، وستستمر بالتأكيد، ولن تستطيع أية حكومة أو سلطة رسمية إيقاف أو ردع تلك المدن والقبائل المجرمة، ما لم يتم القضاء على أسباب التطرف والتعصب الذي تعانيه تلك المدن والقبائل.

       هذه ليست دعوة لمحاكمة أو إدانة أي من تلك المدن والقبائل؛ فالحشود القبلية المتعصبة تدرك جيدًا أنه لا يمكن محاكمتها مهما كانت بشاعة جرائمها لأنها تحتمي بكثرتها. ولكن المهم هو كيفية العمل على تفكيك تلك الحشود البشرية المتعصبة والمتطرفة ونزع سلاحهم، 

       وأيضاً العمل على إيقاف المحرضات الإعلامية التي تقوم بتحشيدهم وتتلاعب بعقولهم وتملؤهم بالذعر، والخوف من تفكك قطعانهم البشرية التي تمنحهم تلك القوة العارمة لسحق وتدمير كل مَن يختلف معهم دونما أدنى تفكير في العواقب الوخيمة لأفعالهم على البلاد بأسرها...!

            لقد دفع التعصب والتطرف القبلي ليبيا إلى مستنقع خطير يهدد فعلاً استمرار وجودها ككيان موحد، وليس مبالغة ما أشار إليه الكاتب الليبي «منصور بوشناف» في مقاله «القبائل المتربصة» بقوله: إن «..القبائل الليبية تقف الآن كما وقفت دائماً ضد تكوين كيان بديل لها هو الدولة، وتصر على بقاء دولتها الخاصة، بثقافتها واقتصادها وسياستها وحدودها المرسمة بطابوهات العصر التركي العتيد (....) 

         ويضيف ابوشناف: ان «القبائل ظلت تتربص بعدوها الأول (الدولة) عبر التاريخ الليبي، وتجد الآن فرصتها لإعلان دولها، إن لم ينتبه الليبيون لخطورة ذلك ويقاوموا هذا التيار الجارف الذي يجتاح كل شيء تحت شعارات الثورة والوطنية والمصالح والحقوق... فإن العالم سيتعامل معنا ككيان مفتت، وسيؤسس علاقاته بنا على هذا الأساس وسيرسم خططه لنا كقبائل يمكن الاستفادة من صراعاتها ومصالحها المتضاربة وإن حافظ إلى حين على قشرة هشة لها شكل الدولة ومؤسساتها«

          وهذا ما يحدث فعلاً، فقد تقاسمت دول الجوار ودول الخليج القبائل والمدن الليبية، ولا تجد القبائل والمدن حرجاً في إعلان ولائها لدول عربية وأجنبية بعينها..! ولا يخجل زعماء بعض المدن والقبائل في التوجه لعواصم عربية وعالمية لتلقي الدعم المالي والعسكري، وعقد اجتماعات المصالحة والهدنة في العواصم الأجنبية، أما ليبيا فبالنسبة لهم لا تصلح إلا ساحة للاقتتال والحــــرب والغـــــزوات القــــبلية. ولم تتردد بعض المـــدن والقــــــبائل في استقبال وفـــــــود وسفراء دول العالم لعقد الاتفاقات والمحادثات كأية دولة مستقلة.

           لقد ثبت خلال هذه السنوات أنه ليس هناك عدو حقيقي لليبيا يستمر في تدميرها وتخريبها غير هذه المدن والقبائل التي تمكَّن منها جنون التعصب والتطرف القبلي. وهم وحدهم مَن يتحكم بمصير هذا البلد ومستقبله، ومَن يقرر بأن يكون أو لا يكون.

         والمثير للشفقة والأسى فعلاً في حالتنا الليبية أننا وطيلة هذه السنوات ننتظر حلًا متعقلًا من متعصبين مجانين لا عقل لهم. فتلك القبيلة أو المدينة الليبية تفرض شروطها ومطالبها القبلية بقوة مليشياتها، لن تقبل أبدًا بالانصياع والإذعان لأية سلطة ولن تسمح بقيام الدولة؛ طالما تملك قطعانًا بشرية شرسة تتصرف كوحش هائج توظفه لفرض رغباتها وإملاءاتها. لذلك لن يكون هناك حل ما لم يتم تفكيك تلك الحشود البشرية القبلية وتستعيد آدميتها وحريتها وانتماءها وولاءها لليبيا وليس لقبيلة أو مدينة.

          القبائل والمدن ككيانات سياسية وعسكرية لا يمكن أن يكون لها أي دور إيجابي في هذه المرحلة عدا ارتكاب مزيد من الجرائم ومزيد من التشرذم والانقسام. وهي بالفعل أصبحت كيانات مستقلة منافسة بل وعدو لليبيا الكيان الموحد. وأولئك المدافعون عن القبائل والذين يعـــــولون عليها ليسوا في الحقيقة إلا متورطين في فخ التعصب القبلي والجـــــــهوي بمَن فيهم مَن يقدمون أنفسهم كنشطاء ومثقفين ونخب سياسية.

            فمَن يوصفون ب ـ«النخب المثقفة» الذين انساقوا خلف قبائلهم ومدنهم وتحولوا إلى مدافعين شرسين عما يصفونه بحقوق قبائلهم أو مدنهم أو أقاليمهم ليسوا إلا مصابين بداء التعصب، فإن العَالِم أو المثقف من هؤلاء وكما وصفه عالِم النفس غوستاف لوبون: «...فإنه ربما يكون إنسانًا متعقلًا ويتمتع بكفاءة عقلية وهو فــــــــــــــرد منـــــعـــزل عن القطيع، وقــــبل أن يفقد استــــــــقلاليته وكل مـــــــزاياه العقـــــــلية، ولكن ما أن ينخرط ضمن الحشود المتعصبة حتى يصبح مقودًا بغريزته وبالتالي همجيًا ويتصف بعفوية الكائنات الـــــــبدائية وعنفها وضراوتها وحماستها، ويصبح عرضة للتأثر بالكلمات والصور التي تقوده إلى اقــــــــتراف أي عمل ولو كان مخـــــــــالفًا لمصــــــالحه الشخصية.»

         إن الفرد المنخرط ضمن أي قطيع بشري متعصب هو حسب وصف لوبون «عبارة عن حَبة رمل وسط الحبات الرملية الأخرى التي تذروها الرياح على هواها». ولا ننــــــــكر أن كثــــــــــيرًا من هؤلاء ممن أُصيبوا بداء التعصب بكل أشكاله قد خسرتهم ليبيا بعد أن ابتلعتهم قبائلهم ومدنهم أو جندتهم الجماعات الدينية والعقائدية المتعصبة لخدمة مشاريعهم.

         لذلك، ندعو تلك النخب المثقفة والمتعلمة والشباب أن يكونوا حذرين من الانزلاق في فخ الاصطفاف سواء الجهوي أو القبلي أو العقائدي أو الديني، أما الذين وقعوا في أسر التعصب القبلي والجهوي، فإذا وجدوا فـــــرصة ســـــــانحة للتخــــــــلص من القطيع الأيديــــــولوجي أو القـــــــبلي أو المليشياوي الذي يحــــشرون أنفسهم فيه فلا يترددوا في الفرار والنجاة بجلدهم وعقلهم...، صحيح، أنهم سيخسروا ذلك الشعور العارم بالقوة الذي كانت تمنحهم إياه تلك الكــــــــثرة أو القطيع البشري الذي ينتمون إليه، ولكنهم، سيستعيدوا وعيهم، وحريتهم، وإنسانيتهم، وينقذوا وطنهم...!

       إن الحرب التي علينا خوضها الآن هي حرب تفكيك هذه القطعان الجهوية، والقبلية، والدينية والأيديولوجية التي تتربص بالوطن...!  ومحاولة الإفلات من قطعان المدن والقبائل المتعصبة.. وإعلان الولاء للوطن.

محمد اقميع




 Libya: Fanaticism

Libyan criminal cities and tribes |

By: Mohamed Egmia*

"Fanaticism: gloomy rude mad, it is a disease of mind that infects as smallpox. It is a hard to cure disease is difficult to cure" as Voltaire said. “Neither laws nor religion is sufficient to combat this plague, which affects souls. But religion turns into poison in infected brains rather than soother, and laws are powerless in front of this rabies Infected people don’t understand that language and don’t realize its content. There is no law governs them, but their enthusiasm and rush. Every fanatic is wily who has no sentiment; he is also a killer who assassinates with good intentions for a cause he believes in and thinks it is good”.

Voltaire’s words illuminate an important side of the Libyan crisis after fanaticism plagued the country with all its forms and started to threaten its existence.

Libyan cities and tribes are heavily hit by fanaticism. They have turned into crazy populations own all types of weapons and militias that include all its components; women, men, elderly and children. In year 2011, media started incitement, turning cities and tribes into militias.

Militia city and militia tribe started to compose, and joining it became a task for every member of it. It reached closing schools, universities and markets in preparation for war seasons; in the end it receives its dead with chants and honorary bullets. It is like if all those have only come to life to be sacrificed to the God tribe or city. This asserts Voltaire’s words; “those who have fanaticism have no sentiment”.

Five years have passed; the ugliest crimes are committed by gangs that don’t hide, but show off their affiliation to cities and tribes and write their names on tanks and artilleries.

Their crimes reach all; they break into state institutions,  arrest official, issue decisions and laws with the power of weapons, block roads, hold check points, arrest upon identity, mass murders, displacement, rob banks, block oil export,  and protect gangs and extremist groups.

All these crimes and more still happen. No government or official authority will be able to deter these criminal cities and tribes, unless reasons of fanaticism were addressed.

This isn’t a call for trial or conviction for these cities and tribes; tribal criminal populations are aware that they can’t be tried no matter how heinous their crimes are since they shelter behind their plenty.

What is important is how to work to dismantle and disarm these extremist crowds and stop media incitement that mobilize and manipulate their minds filling them up with fear of dismantle and give them power to crush whoever disagrees with them without considering repercussions.

Tribal fanaticism and extremism has pushed Libya into dangerous swamp that threats its united existence. The Libyan writer, Mansour Bushnaf, didn’t exaggerate when said in his article “Lurking tribes” that: “Libyan tribes have been standing against forming an alternative body to it; the state. They insist on the existence of its own state with its culture, economy, politics, and borders; tribes have been lurking its primary enemy (the state) throughout Libyan history, they now have the chance to declare their state.  If Libyan don’t understand this danger and fight this stream, that sweeps everything under logos of revolution, patriotism, interests and rights, the world will deal with us as disintegrated body and tribes. The world will put plans to benefit from conflicts between the tribes”.

That is what is truly happening; countries around the world have shared Libyan tribes and cities. Tribes and countries don’t even feel shame announcing loyalty to Arab and West countries. Some regional countries impose entry and exit visas to certain tribes and exempts other. Leaders of some countries and tribes go with no shame to receive financial and military support and hold reconciliation meetings in foreign capitals.

Libya for them is no more than a battle field. Some tribes also received delegation and ambassadors of foreign countries to hold talks and agreements as if they are independent state.

It has been proven throughout years that these cities and tribes are the real enemy that keeps destroying Libya that is controlled by fanaticism and extremism. They solely control the fate of this country.

What is pathetic is that we have been waiting for 5 years for a reasonable solution from fanatic lunatics. The Libyan city or tribe that outraged for not receiving its share in government seats and impose its views won’t bow to any authority as long as it is packed by its crowds. There will be no solution, as long as these crowds exist and don’t have loyalty to Libya rather than a tribe or city.

Tribes and cities as political and military bodies can have no rule in the current stage, but committing more crimes and causing more division. They actually became enemy competitive independent bodies to the Libyan state.

Those who defend tribes are nothing but illusionists or involved in the ambush of tribal and regional fanaticism, including who perceive themselves as intellectuals, activists and political elites.

Those who are said to be “intellectual elites” who turned to strong defenders of their tribes are applicable to what psychologist, Gustave Le Bon, said, “he may be a mentally efficient when isolated from the herd and before losing his independence and all the mental advantages, however, as soon as it engages in the fanatical crowds, he becomes instinct-driven and thus brutal, and characterized by spontaneity and violence of primitives, and it becomes vulnerable to words and images which lead him to committing any action even if it is contrary to its personal interests”.

Any individual involved in fanatic human herd is, according toLe Bon, a “grain of sand amongst others that wind moves it as it pleases”. We can’t deny that Libya has lost many of who got infected with fanaticism after their tribes, cities and religious groups swallowed them.

For that, we call on all intellectual and educated elites and youth who fell for tribal and regional fanaticism to run out of this ideological, militia or regional herd whenever the opportunity is open.

They will definitely lose the feeling of strength the human herd grants them, but they will regain their consciousness, freedom, humanity, and save their nation.

The war we are before now is dismantling these regional, tribal, religious and ideological herds. Let’s try to flee the cities’ herds and fanatic tribes and declare loyalty to the nation.

Mohamed Egmia
*A Libyan Writer



Translated By LIBYAPROSPECT: Source


0 التعليقات :

إرسال تعليق

Recent Posts Widget

" Weapon of paranoia"

إعلام الكراهية

كيف يرتب الإعلام أولوياتنا؟